четвер, 25 грудня 2014 р.

Можливості використання інформаційних технологій 
на уроках трудового навчання



                                                                 Вступ
Актуальність дослідження: сучасний етап розвитку середньої загальноосвітньої школи пов’язаний з необхідністю розв’язання проблеми підвищення інтелектуального рівня, пізнавального і творчого потенціалу учнів. Нові інформаційні технології мають величезний діапазон можливостей для вдосконалення навчального процесу і системи освіти в цілому. В цьому плані заслуговує уваги макроконтекст, який передбачає зміни системи освіти, що склалася, відповідно до вимог інформаційного простору, що складається, пропонує для цього засоби рішення шляхом використання нових інформаційних технологій. Мультимедіа є формою організації навчання, в рамках якої плідно реалізуються ідеї інтенсифікації, спрямовані на пошук максимально ефективних методів і засобів навчання, адекватних його цілям і змісту; інтеграції педагогічної науки і практики; цілісності і безперервності педагогічного процесу.
Проте в процесі розв’язання дидактичних завдань у межах використання інформаційних технологій в трудовому навчанні ми стикаємося з суперечністю між бажанням передати комп’ютеру максимум педагогічних функцій і можливостями комп’ютера ефективно реалізувати ці функції. Пізнавальні процеси - сприйняття, увага, уява, пам'ять, мислення, мова, – виступають як найважливіші компоненти будь-якої людської діяльності. Для того, щоб задовольнити свої потреби, спілкуватися, грати, вчитися і працювати, людина повинна сприймати світ, звертати увагу на ті або інші моменти або компоненти діяльності, уявляти те, що їй потрібно робити, запам'ятовувати, обдумувати, висловлювати думки. Тому, без участі пізнавальних процесів людська діяльність неможлива, вони виступають як її невід'ємні внутрішні моменти. Вони розвиваються в діяльності, і самі є особливими видами діяльності. Об’єкт дослідження: організація і проведення занять з трудового навчання в середній загальноосвітній школі. Предмет дослідження: використання інформаційних технологій в навчальному процесі. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати і виявити переваги впровадження використання інформаційних технологій  в процес трудового навчання середньої загальноосвітньої школи. Гіпотеза дослідження: виражається в наступному припущенні: якщо в процесі трудового навчання в середній загальноосвітній школі будуть використані інформаційні технологій для підготовки до проведення занять і створення дидактичного матеріалу, то це сприятиме:      
-підвищенню ефективності трудового навчання в середній загальноосвітній школі (поліпшення засвоєння навчального матеріалу;
−   зменшення часу розв’язання стандартних завдань;
−   сформованість практичної спрямованості знань учнів;
    −  поліпшенню поведінкового, емоційного, позитивного ставлення до трудового навчання й інших предметів, що вивчаються в школі, підвищенню інформаційної культури учнів, розвитку їхньої пізнавальної і творчої активності. Методи дослідження: теоретичні емпіричні обробки результатів дослідження.

Розділ І. Роль та місце інформаційних технологій у навчально виховному  процесі в загальноосвітнього закладу.
1.1. Сутність використання  інформаційних технологій на уроках трудового навчання
Передавання знань є складовою людської діяльності, тому застосування новітніх інформаційних технологій у галузі освіти зумовлені двома чинниками. З одного боку, це необхідність підготувати учня до його майбутнього робочого місця, а з іншого - необхідність більш ефективної передачі знань, до швидкого сприйняття й обробки інформації, яка надходить, успішно її відображати і використовувати. Наявність знань та вмінь з інформаційних технологій стає базовою вимогою для випускника школи. Молода людина, яка не володіє сучасними ІКТ, яка не ознайомилася з технологіями Інтернет у ЗНЗ, буде неминуче відкинута за межі сучасного інформаційного суспільства.
Сьогодні гострою є потреба розробки і впровадження нових технологій формування знань, умінь і навичок, нового змісту, методів, засобів навчання, дидактично-методичного забезпечення в цілому. Впровадження ІКТ в освітню систему України та формування єдиного інформаційно-освітнього простору - одні з пріоритетних напрямів сучасної державної політики. Науково-методичні основи використання ІКТ у навчально-виховному процесі в середовищі "1 учень - 1 комп'ютер"основною метою ІКТ навчання є підготовка учнів до життєдіяльності, яка відповідає умовам інформаційного суспільства. Педагогічним завданням ІКТ навчання є підвищення якості, інтенсивності і ефективності уроку; розвиток творчості учня; формування інформаційної культури учня.
Технології повинні бути наповнені предметним змістом: вони мають стати для школяра засобом, який полегшує процес набуття нових знань і вмінь.
Використання на уроках трудового навчання  ІКТ  дає ряд переваг:
-                   економія часу;
-                   можливість багатогранної і комплексної перевірки знань учнів;
-                   підвищення мотивації до навчання, інтересу учасників навчального процесу до уроків;
-                   можливість учневі обирати свій темп роботи;
-                   самостійність роботи та ін.
Використання на уроках інформаційно-комунікаційних технологій допомагає вирішувати наступні задачі:
-                   забезпечення диференційного підходу до навчання;
-                   організація колективної та групової  роботи;
-                   підвищення наочності уроків трудового навчання  (використання ілюстративного матеріалу, схем, статистичних даних);
-                   моделювання процесів, що вивчаються (інтерактивні плакати, відео фрагментів; презентацій; рекламних роликів; ТВ – програм);
-                   пошук інформації з різноманітних джерел (використання мультимедійних енциклопедій, відкритої багатомовної мережевої енциклопедії  Вікіпедії; електронних підручників)
-                   забезпечення зворотного зв’язку, контроль та перевірку засвоєння навчального матеріалу (тести різних рівнів, як на CD – дисках,  так і тренажерів, випробуваних тестів ресурсу Internet);
-                   пошук необхідних ресурсів для занять (Інтернет тощо);
-                   забезпечення між предметних зв’язків при викладанні (інформатика робота з програмами – Power  Point, Microsoft Word, Excel, Publisher, WinRAR ).
ІКТ одна із основних видів креативних технологій, важливою властивістю якої є інтерактивність, що надає користувачеві можливість зворотного зв'язку, можливість підвищити зацікавленість до предмету (за допомогою анімації, показу відеороликів, красивих зразків виробів), можливість використання різноманітних прийомів та методів при проведенні уроків та сприяє кращому засвоєнню матеріалу.
Враховуючи все вище сказане можна підсумувати, що використання інформаційно-комунікаційних технологій розширює можливості навчально-виховного процесу, забезпечує ефективність освіти, готують молоде покоління до життя в інформаційному просторі,  дає можливість для розвитку творчого потенціалу учнів.

1.2 Переваги та недоліки використання ІКТ в навчанні
Очевидно, що навіть слабо підготовлений вчитель має переваги над самим досконалим комп'ютером. Справа в тому, що міжособистісні взаємовідносини не вдається формалізувати за допомогою алгоритмів. Сьогодні погляди, смаки та ставлення до подій, що відбуваються, формуються у підростаючого покоління переважно під впливом засобів масової інформації, комунікації, освітніх інформаційних технологій, що викликає необхідність актуалізації питання комп'ютеризації освіти. Цій важливій проблемі пильну увагу приділяють не лише діячі освіти, а й психологи.
Визначимо позитивні сторони використання ІКТ:
- Забезпечують високий рівень інтерактивності між учнем і матеріалом.
- Можна розробляти і вдосконалювати різноманітні навчальні стилі і взаємодії, що стало можливим завдяки застосуванню інтерактивного відео.
- Формат
CD дисків забезпечує великі об'єми для зберігання інформації, що стимулює навчання, яке включає перегляд значних баз даних (текстів, графіки, відео).
- Існує можливість підключення через мережу, що значно заощаджує час і гроші.
- Об'єднує звук та зображення з навчанням на базі ПК.
- Ціни на технічне забезпечення для систем мультимедіа та на СD-диски порівняно низькі.
- Приваблює значну кількість користувачів, які навчаються.
- Збереження даних у цифровому форматі надає більших можливостей для навчання, матеріал може розглядатися покроковo з різними рівнями деталізації.
- Різна швидкість показу (відтворення) дозволяє аналізувати рух, або окремі кадри, доповнювати коментарями тексти, графіку, стоп-кадри, зображення рухів у динаміці.
- Сприяє мотивації та заохоченню учнів.
- Є можливість одержати доступ до будь-якого відеокадру або їхній послідовності практично миттєво.
- Використовуючи гнучкість інтерактивного відео, в межах потужності даного засобу подання
- інформації, можна створювати різноманітні варіанти переміщень статичного та динамічного відео,
- графіки, аудіо треків.
- Можна передавати і подавати інформацію в чіткому і структурованому вигляді, зберігаючи гнучкість.
- Інформацію легко поновлювати і конвертувати в інші формати.
- Порівняно легко навчитися працювати з електронною поштою і дискусійними форумами.
- Учень може сам вибирати темпи та час освоєння матеріалу.
- Скорочується час, витрачений на заняття, відповідно залишається більше часу для роботи та відпочинку.
Недоліки використання ІКТ:
- Кожному учню необхідний доступ до комп'ютера.
- Потрібне спеціальне обладнання для роботи програм .
- Розробка може вимагати значних фінансових затрат та затрат часу.
- Internet надає величезну кількість інформації, яка може збивати учнів.
- Стандарти знаходяться у стадії розробки і поки що не можна визначити, хто буде займати
- провідні позиції.
- Системи мультимедіа представляють насичене інформацією середовище і для того, щоб  експлуатувати їх у повному обсязі, потрібний добір значної кількості матеріалів.
- Доступ із робочого столу до технічного забезпечення може бути проблематичним, зокрема, в корпоративних мережах.
- Невисока якість зв'язку.
- Неможливе передавання особистого відношення або поведінки
- Для декого з учнів важко сприймати інформацію з екрана.
- Практично відсутні мультимедійні програми українською мовою.
- Не розроблена методика використання в освіті.

1.3. Застосування інтерактивних технологій  для розвитку творчих  дібностей учнів 5-9 класів
 Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ ст. визначає головною метою освіти «створення умов для розвитку й самореалізації кожної особистості, як громадянина України, формування покоління, здатного навчатися впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства» [6, с. 16]. Саме тому в національній системі освіти пріоритетним напрямком є особистісний розвиток, який пов’язаний із формуванням творчого потенціалу, розвитку творчих здібностей.
Розв’язання даної проблеми в процесі трудового навчання пов’язане з доцільним використанням різних методів і засобів, у тому числі, і застосування ІКТ.
Однією з найголовніших ознак творчої людини дослідники вважають наявність здібностей, які розглядаються як індивідуально-психологічні надбання людини, що відповідають вимогам творчої діяльності і є умовою її успішного виконання, це синтез властивостей людини, її рис характеру, які характеризують ступінь їх відповідності вимогам певного виду діяльності та обумовлюють рівень результативності цієї діяльності [5].
Творчі здібності пов’язуються з створенням нового, оригінального продукту, з пошуком нових засобів, методів отримання інформації та реалізації її у практичній діяльності.
Найбільш ефективно ці завдання можуть бути вирішені шляхом використання в навчанні сучасних педагогічних технологій у поєднанні з інформаційними засобами, які забезпечують цілісний розвиток особистості, становлення її творчого потенціалу.
Використання ІКТ в освіті – це широке впровадження в педагогічну практику психолого-педагогічних розробок, що дозволяють інтенсифікувати навчальний процес, та створення можливості легкого доступу учнів до практично необмеженого обсягу інформації та її аналітичної обробки, підсилення інтелектуальних можливостей, створення умов для перебудови їхньої пізнавальної діяльності [8].
Інформаційні технології забезпечують інтерактивність навчання, що сприяє врахуванню індивідуальних особливостей учня під час формування творчих здібностей. Інтерактивне навчання сприяє формуванню атмосфери співробітництва та взаємодії. В міру того як учень просувається в навчанні, комп’ютер аналізує його відповіді, і на основі цих даних визначає подальші відповідні індивідуальні види діяльності, наприклад: допоміжна інформація в разі виникнення труднощів у розумінні матеріалу, детальніший розгляд теми, що викликала зацікавленість, або можливість повторити чи пропустити певний розділ цього заняття. Інтерактивне навчання передбачає моделювання різних ситуацій, використання ігор, вирішення проблем на основі аналізу відповідної навчальної ситуації, тобто учень приймає обґрунтовані рішення з елементами творчості. В умовах інтерактивного навчання є можливість організувати диференційоване навчання, котре максимально враховує умови  формування творчих здібностей учнів.
Комп’ютер дозволяє більш широко використовувати міжпредметні зв’язки. Праця в навчальних майстернях стає більш усвідомленою, а значить і творчою. Уміння в процесі практичної роботи застосовувати знання фізики, хімії та інших природничих наук свідчать про їхнє глибоке розуміння. Крім того, багатофакторність системи, науковий підхід, багатий інструментарій, великий обсяг електронної довідкової інформації, залучення мультимедійних засобів дозволяють досягнути вдалого поєднання ігрової, пізнавальної та експериментально-дослідницької активності. Ефективність раціонального використання інформаційних технологій обумовлюється, ще й тим, що скорочується час вивчення теоретичного матеріалу програми. Вивільняється час до творчої практичної роботи, усунення прогалин у знаннях, актуалізації раніше вивченого матеріалу. У разі виникнення труднощів учень за допомогою комп’ютера може самостійно швидко знайти необхідну інформацію й повторити її. Використання ІКТ у процесі трудового навчання, створює можливість для більш предметного ознайомлення школярів із технікою (в тому числі комп’ютерною) та її використанням у сучасному виробництві. Це сприяє розширенню в учнів кругозору, розвитку обізнаності в різних сферах людського життя, бачення проблем сучасного виробництва та життя. Творча людина не обмежується якимось одним видом діяльності, вона повинна бути компетентною в широкому колі питань. Використання інформаційних технологій у трудовому навчанні пов’язане з вирішенням низки дидактичних питань, спрямованих на глибоке засвоєння змісту навчального матеріалу, використання наочності, організацію творчої діяльності учнів, виховання учнів тощо. У сукупності добре організоване навчання й виховання безумовно, позитивно впливає на формування творчих здібностей школярів.
Якість та міцність засвоєння навчального матеріалу учнем залежить не тільки від об’єктивних факторів (змісту й структури матеріалу, використання різних форм і методів навчання, часу навчання), але й від суб’єктивного відношення учня до даного навчального матеріалу й навчання в цілому. Використання ІКТ у процесі трудового навчання дає можливість, впливати на мотиваційну сферу школяра, викликати інтерес у учнів, як за рахунок використання самого комп’ютера, так і можливостей сприйняття, перетворення та подачі інформації [8 с.124].
Можливості використання ІКТ як засобу в процесі трудового навчання показано на рис. 1. Використання програмних засобів, таких як електронні підручники й навчальні посібники, мультимедійні енциклопедії, відкриває доступ учням до великого об’єму нової інформації, яка в традиційному вигляді (на паперовій основі) практично не реалізується. Це сприяє вихованню в учнів здатності відчувати, бачити проблеми. Бачення проблем це одна з важливих ознак творчої особистості. Тому навчальний матеріал учням повинен презентуватися проблемо, дискусійно, з розкриттям різних точок зору, підходів, альтернативних рішень тощо.
При вивченні такого матеріалу учень не є сторонньою особою, а стає активним учасником подій, ситуацій, висловлює свою думку, своє ставлення до проблеми. Крім того, він вчиться за допомогою комп’ютера вести пошук шляхів розв’язання проблеми, запускати програму, користуватись електронним довідником, виділяти необхідну інформацію, її друкувати тощо.
У діяльності сучасної людини існує немало трудомістких інформаційно-пошукових, обчислювальних та інших подібних операцій, які допоможе виконати комп’ютер за наявності відповідного програмного забезпечення і його вмілого використання. Не звільняючи учнів від необхідності навчитися користуватися звичайним довідковим матеріалом, ми в той же час готуємо їх до майбутньої трудової діяльності в умовах сучасного автоматизованого виробництва.
Використовуючи комп’ютер, мультимедійні засоби, можна демонструвати й аналізувати прийоми виконання технологічних операцій, їх послідовність, спостерігати за процесом зміни об’єкту, побудувати креслення і т.д. Завдяки комп’ютерній техніці, в процесі трудового навчання, з’являється можливість значно впливати на розвиток таких рис як уважність, спостережливість, зосередженість, які є важливими для творчої особистості.
Значні можливості комп’ютерних технологій полягають у розвитку технічного мислення. Особливість технічного мислення полягає в його теоретико-практичному характері, тобто нерозривній єдності понять, образів і практики. Це означає, що теорія повинна безперервно перевірятися практикою, а практика – теорією. Тому саме для кращого засвоєння понять та образів, моделювання певних ситуацій доцільно використовувати ІКТ. Важко отримати задовільне рішення більш-менш складної технічної задачі тільки умоглядним шляхом. Часто успіх рішення технічних задач значно залежить від того, на скільки ефективно унаочнена ситуація.
Технічне мислення в учнів неможливо сформувати й розвинути, якщо учнів навчати тільки теоретично. Для цього потрібно виконувати практичні, лабораторні роботи, проводити експерименти, дослідження, приймати участь у технічній творчості. Дослідження показують, що ефективність практичної діяльності значно зростає під час використанні комп’ютерної техніки, це пов’язано з тим, що вона активізує розумову діяльність учнів, яка, у свою чергу, активізує їх практичну активність.
Важливою особливістю технічного мислення є його оперативність. Тобто за короткий проміжок часу треба прийняти правильне рішення. Така діяльність вимагає швидкого орієнтування в нестандартних ситуаціях, уміння швидко сприймати й розуміти інформацію, точно й за призначенням використовувати наявні знання, реагувати на ситуації, котрі виникають несподівано. Створення таких ситуацій можна урізноманітнити за допомогою ІКТ.
Таким чином, у технічному мисленні поняття, образи й практичні дії займають рівноправне місце й знаходяться в складній і динамічній взаємодії між собою. Добре розвинене технічне мислення дає можливість людині швидко й легко переводити словесне технічне завдання в образи і схеми, а образи і схеми – у практичні дії.
Ефективність використання комп’ютерної техніки у формуванні творчих здібностей учнів була б значно вищою, якщо навчальний процес забезпечити спеціально підготовленими педагогічними програмними засобами. Покищо немає достатньої кількості програмних засобів, котрі б відповідали викладеним вище вимогам. В основному використовуються програми, які були розроблені для використання в певних галузях виробництва і адаптуються для використання у навчальному процесі, а саме PhotoShop, CorelDRAW, QuarkXPress, 3D studio MAX, та ін., або стандартні програми Paint та текстовий редактор Word, Ехсеl. Аналізуючи різні класифікації програмних засобів [1; 2; 5], ми прийшли до висновку, що, класифікацію програмних засобів для трудового навчання бажано здійснювати в системі педагогічного ланцюжка теорія – практика – контроль”:
   демонстраційні – використання таких програм дозволяє вчителю ілюструвати матеріал за допомогою зображень (статичних чи динамічних);
   навчально-тренувальні, ігрові, моделюючі програмні засоби, які призначені для повторення, закріплення усвідомлених знань, формування вмінь, навичок їх застосування у практичній діяльності;
   контролюючі – призначені для використання під час поточного або підсумкового контролю знань учнів; систематичне використання таких програм дозволяє відслідковувати динаміку успішності кожного учня;.
   комбіновані навчальні програмні засоби, які при необхідності можуть містити у своїх змістових і операційно-діяльнісних компонентах усі вище перераховані призначення.
Для того, щоб програмні засоби в навчальному процесі були доцільними й ефективними важливо, щоб вони несли необхідну інформацію в цікавій формі, були послідовними, відповідали віковим особливостям учнів та ергономічним і санітарно-гігієнічним умовам.
ІКТ повинні створюватись для включення в цілісну навчальну діяльність, але на сучасному етапі, поки що, існують обмежуючі чинники використання комп’ютерів для забезпечення потреб навчального процесу:
недостатній попередній досвід і неврахування здібностей учнів;
необхідність формування певних навичок роботи з комп’ютером;
недостатня забезпеченість навчального процесу комп’ютерною технікою та програмними засобами.

 РозділII. Узагальнення методичних рекомендацій щодо використання ІКТ на уроках трудового навчання.
2.1  Загальні методичні рекомендації щодо застосування засобів мультимедіа у навчальному процесі
Метою створення і застосування засобів мультимедіа є забезпечення навчально-виховного процесу трудового навчання сучасними засобами навчання, зокрема засобами унаочнення навчального матеріалу, які можуть бути використані як складові навчального середовища нового покоління. Засоби мультимедіа на уроках             трудового навчання дозволяють розв`язати такі основні завдання:
- формування в учнів технічного світогляду, закріплення на практиці знань про технологічну діяльність, спираючись на закони та закономірності розвитку природи, суспільства, виробництва і науки;
- ознайомлення учнів з місцем і роллю ІКТ у сучасному виробництві, повсякденному житті;
- ознайомлення та залучення учнів до різних видів діяльності, формування необхідних для цього знань і вмінь, навчання учнів способів використання різноманітних засобів праці;
- в учнів культури праці, навичок раціонального ведення домашнього господарства, культури побуту, відповідальності за формування результати власної діяльності, комплексу особистісних якостей, потрібних людині як суб’єкту сучасного виробництва і культурного розвитку суспільства . Досвід показує, що ідеальної моделі навчання не існує, разом з тим, учителю в процесі планування кожного уроку трудового навчання варто намагатись відшукати раціональне співвідношення між репродуктивною та творчою діяльністю учнів. Разом з тим, завжди більш ефективним є навчальний процес, у якому активно використовуються засоби унаочнення навчального матеріалу. Уроки можуть бути різними за типом, внутрішньою структурою і методикою проведення. Найбільш поширеною у педагогічній теорії і практиці є класифікація типів уроків, визначена за основною дидактичною метою:
-        засвоєння нових знань;
-        формування умінь і навичок;
-        застосування знань, умінь та навичок;
-        узагальнення та систематизації знань;
-        контролю та корекції знань, умінь та навичок;
-        комбінований урок.
Кожний урок, маючи певні цілі та завдання, лише в системі уроків, з використанням зв’язків між різними предметами, забезпечує розв’язання задач процесу навчання учнів у школі. Перед вчителем виникає проблема, як побудувати процес навчання для вирішення дидактичних задач, та як раціонально розподілити час уроку. Нині значна увага приділяється інтерактивним методам навчання, що здійснюються із застосуванням навчальних комп’ютерних програм, які реалізують діяльнісний  підхід до навчання. Засобами реалізації зазначеного підходу слугують комплекси програмно-апаратних засобів (комп’ютер, мультимедійний проектор та сенсорна дошка), які забезпечують можливість організації навчально-пізнавальної діяльності шляхом інтерактивного навчання. Мультимедійні засоби навчання захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес та стимулюють мотивацію, навчають самостійного мислення та дій. Ефективність і сила впливу на емоції і свідомість учнів залежить від умінь, стилю роботи конкретного вчителя. Вони вимагає проектування і розроблення таких засобів навчання, які б дозволили поєднати різні види інформаційного середовища (тексти, музику, графіку, звук, реалістичні зображення) з діяльнісною (інтерактивною) формою навчання, що дає можливість підвищити мотивацію навчання за рахунок комп’ютерної візуалізації, мультимедійного подання об’єктів вивчення. імітаційні моделі та тренажери. Засвоєнню термінології, вивченню призначення окремих складових засобів праці (назв і призначення органів керування токарним верстатом, назв і призначення інструментів тощо) сприяє застосування засобів мультимедіа.

2.2 Можливості програми PowerPoint при створенні мультимедійних  засобів
Основне завдання методики викладання трудового навчання – створення та використання засобів навчання, що забезпечують досягнення педагогічних цілей. Це здійснюється за допомогою цілого комплексу засобів навчання. Найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття і запам’ятовується вона тим краще і міцніше, чим більше каналів було активізовано. К.Ушинський стверджував: “Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття – око, вухо, голос, чуття мускульних рухів і, навіть, якщо можливо нюх та смак, взяли участь в акті запам’ятовування... За такого дружного сприяння всіх органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам’ять”. Саме цим пояснюється роль мультимедійних засобів навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп’ютерів, якісних навчальних програм, розвинутих комп’ютерних систем навчання в діяльності сучасного закладу освіти. Пропонуємо значення окремих термінів:
 - мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відео зображення, графічне зображення та анімацію, мультиплікацію;
- анімація – (від латинського “animation” – оживляю) - метод створення серії знімків, малюнків, кольорових плям, ляльок або силуетів у окремих фазах руху, за допомогою якого на екрані виникає враження оживлення мертвих форм уроку;
- презентація – це набір слайдів, в якому є текст, графічні об’єкти, малюнки .
З метою підвищення ефективності навчально-пізнавальної діяльності учнів, пошуку раціональних методів і шляхів розв'язування завдань навчально-виховного процесу доцільно проведення в класі ІКТ уроків всіх типів (особливо уроків вивчення нового матеріалу, узагальнення та систематизації знань), за винятком уроку контролю знань. Для проведення уроків контролю знань доцільне використання стандартного комп’ютерного класу. Створення і вибір мультимедійного супроводу навчального заняття, вирішення питання про місце і час їх використання, належить учителеві. Дидактичні можливості та методичні варіанти застосування мультимедійних засобів навчання досить широкі та різноманітні. Вони можуть використовуватися в найрізноманітніших ситуаціях (перед вивченням чи після вивчення навчальної теми, на початку або наприкінці уроку, у поєднанні з іншими засобами навчання). У різних ситуаціях мультимедійні засоби навчання можуть мати різні дидактичні функціональні призначення: служити опорою (слуховою, зоровою) для подальшого засвоєння учнями знань, ілюстрацією або засобом повторення та узагальнення навчального матеріалу, замінити традиційний посібник-книгу. У будь-якому випадку мультимедійний засіб навчання є основним або додатковим джерелом знань та уявлень. Вчитель має врахувати конкретні умови навчальної роботи, вікові особливості дітей, рівень знань учнів, їхній життєвий досвід та технічні можливості обладнання класу ІКТ. Мультимедійний супровід повинен містити багатий фактичний та ілюстративний матеріал, який може бути використаний у навчальних цілях, мати чітке дидактичне призначення, педагогічну спрямованість, адекватно відповідати навчальній програмі й легко активізуватися на комп’ютері. Навчальна інформація, подана через мультимедійні засоби, не повинна містити наукових помилок. Спрощення допустиме лише в тій мірі, в якій воно не впливає на жодну із сутностей того, що описується. Система понять має подаватися на логічній, науковій основі. Одним із головних аспектів програми MS Power Point є застосування анімаційного ефекту. Використання анімації дає можливість більш дієво впливати на емоції учнів, що значно підвищує ефективність засвоєння навчального матеріалу. Ще одним чинником підвищення ефективності уроку є використання музичних творів. Музика може бути як окремим елементом дослідження, так і відігравати супровідну роль, як це було на запропонованому уроці. Саме за допомогою комп'ютерних технологій можна одночасно, не витрачаючи зайвого часу, демонструвати відео ряд та транслювати музику. Раніше використання такого прийому вимагало від учителя значного напруження, бо треба було вмикати два пристрої; синхронності, як правило досягати не вдавалося, що призводило до зниження емоційного впливу, або ж доводилося залучати учня, що також не сприяло покращенню засвоєння матеріалу. Іще одним позитивним моментом є те, що демонстраційна дошка дає можливість працювати над структурою тексту, виражальними особливостями мови учням усього класу. Водночас слід відзначити, що використання кольорових маркерів дозволяє акуратно й, разом із цим, дуже чітко виділити потрібне слово, словосполучення, речення чи абзац із запропонованого тексту, що сприяє концентрації уваги на досліджуваному об'єкті. Така ж робота з текстом, уміщеним у підручнику, записаному на звичайній дошці чи в зошиті є менш ефективною, бо неможливо зосередити увагу класу на конкретній частині тексту, а це призводить до зниження рівня засвоєння знань. Ще одним, на наш погляд, позитивним моментом є те, що якість ілюстративного матеріалу, який використовується завдяки наявності демонстраційної дошки, набагато вищий, ніж той, що демонструється через монітор чи з екрана телевізора. Зображення, по-перше, значно більше за розміром, а, по-друге, зберігає природні кольори. Отже, усі вищенаведені факти дають зрозуміти, що завдяки можливостям програми PowerPoint урок набуває сучасного вигляду, підвищується його ефективність, емоційність, образність, що є запорукою більш якісного навчання. Також важливим є те, що в учня зростає зацікавленість до навчання. Презентація – досить ефективний вид застосування інформаційних технологій. Інформація подана у формі презентації, дуже добре запам’ятовується, завдяки візуалізації , яскравим слайдам, та ефектним звуковим переходам, що в загальному результаті, впливаючи на органи чуттів,  добре запам’ятовується. Єдина вимога – презентація повинна являти собою єдиний інформаційний, логічно закінчений блок. Слайди повинні бути розміщені в контексті того матеріалу, який вивчається. За моїми  спостереженнями, презентація більш ефективна, якщо текстовий блок, на слайді, розміщений ,по можливості, з правого краю, та виділений іншим кольором, відмінним від фону слайду. Цей блок повинен бути лаконічним, висловлювати зміст  слайду декількома словами, а вже слова вчителя повинні конкретизувати цей вислів, та доповнити візуальний ефект слайду, усною розповіддю. Ефективним засобом є розробка презентацій учнями, з послідуючою демонстрацією перед класом. Презентація повинна вміщувати  інформації більше ніж передбачено програмовим матеріалом, але ця інформація, повинна бути логічно пов’язана з матеріалом який вивчається на уроці.  Наприклад , декілька останні слайди, можна виконати  у формі цікавої інформації енциклопедичного характеру, або цікавої статистики з Інтернету , яка відноситься до матеріалу що вивчається на уроках.  Після перегляду презентації бажано  провести її обговорення у формі невеликого диспуту. В такому разі кількість засвоєного матеріалу збільшиться, так як пасивна форма роботи, змінюється на активну, а це в свою чергу, активізує увагу учнів, крім того зміна виду діяльності, являється своєрідним психологічним перепочинком, який сприяє подальшій ефективній роботі на уроці. Плануючи зміну видів навчальної діяльності, рекомендується передбачити введення форм  роботи, що має моніторинговий характер, це зокрема «легкий» моніторинг, коли вчитель орієнтуючись на активність учнів після перегляду презентації, оцінює її ефективність. Отже, на мою думку, вчитель повинен мати «зворотний зв'язок» для контролю за якістю засвоєного матеріалу.  Перед розробкою презентацій необхідно навчити учнів користуватися програмою MS Power Point . Одна з істотних змін в структурі освіти може бути охарактеризована як перенесення центру тяжіння з навчання на учіння. Це не звичайне   «натаскування»   учнів,   не   екстенсивне збільшення знань, а творчий підхід до навчання всіх учасників освітнього процесу. Необхідно  створити обстановку   взаємодії   і   взаємної   відповідальності. Тільки за наявності  високої мотивації  всіх учасників освітньої   взаємодії   можливий   позитивний результат мультимедійного уроку.
                                            
                                                          ВИСНОВКИ
На основі аналізу педагогічної, психологічної та методичної літератури з проблеми дослідження встановлено, що основна перевага ІКТ перед іншими комп'ютерними навчальними засобами полягає в динамічності, можливості вносити зміни в процес учіння, виправляти, доповнювати, враховуючи індивідуальні особливості конкретного учня чи колективу . Мультимедійні засоби надають нові можливості в організації навчального процесу вчителю, а учневі у виявленні і розвитку його творчих здібностей, а також сприяють формуванню самостійної роботи під час навчальної діяльності. Організаційні можливості засвоєння самостійно навчального матеріалу при використанні мультимедійних засобів, без сумніву, набагато вищі ніж у традиційному, бо вони у першу чергу забезпечують полі сенсорне сприйняття матеріалу: зорове, слухове та чуттєве, а таке поєднання подачі матеріалу сприяє мобілізації активності учнів, стимулює їх мисленнєву діяльність, викликає інтерес до навчання, довільна увага перетворюється у мимовільну, розвиваються всі види пам'яті і таким чином створюються належні умови для творчого розвитку уяви, яка спонукає кожного учня, незалежно від його індивідуальних задатків, до раціонального пошуку найоптимальніших кроків для самостійного оволодіння матеріалом. По-друге, вони сприяють формуванню мотивів учіння через виявлення потреб та інтересів під час попереднього контролю, який проводиться з метою встановлення вихідного (початкового) рівне знань, умінь та навичок учнів, бо якщо учень не усвідомлює потреби в учінні, якщо в нього немає пізнавального інтересу, він, як правило, не проявляє розумової активності, тому й навчальний процес буде перебувати на стадії «затримки», і водночас не буде давати належного результату. Адже сформувати в учня мотиваційну сферу – означає виробити в нього систему цінностей розкрити індивідуальну суть навчання, бо учень починає усвідомлювати, що навчання допомагає йому визначити своє місце у житті.
                          
                                СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.   Алексеева М.Б. Технология использования систем мультимедиа: Учеб.пособие / Алексеева М.Б., Балан С.Н. – СПб.: Изд.Дом  „Бизнесс-пресса”, 2002. – 176 с.
2.  Гнедко Н. Застосування мультимедійних курсів лекцій в освітньому процесі вищих навчальних закладів / Наталя Гнедко // Наука, освіта, суспільство очима молодих: Матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції студентів та молодих науковців 13-14 травня 2009 року, м.Рівне. – Рівне: РВВ РДГУ, 2009. – С.30-31.
3  Головань М.С. Зміст дидактичних принципів в умовах навчання на основі нових інформаційних технологій / Головань М.С. // Педагогічні науки. Збірник наукових праць. – Суми: СДПУ ім. Макаренка, 2000. – С.17-25.
4.  Головская И.Г. Мультипликация как психологическая основа представления дидактического материала в обучающих информационных системах /Головская И.Г., Чебыкин А.Я.  // Нові інформаційні технології навчання в навчальних закладах України: Тези доп. I-ї Української наук.-метод.конф. – Одеса, 1992. – С.34.
5.  Гороль П.К. Мультимедійні засоби навчання. Лабораторні роботи. Навчально-методичний посібник / Гороль П.К.,  Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю., Шестопалюк О.В.  – Вінниця ТОВ „Ландо ЛТД”, 2008. – 633 с.
6. Гуревич Р.С. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: посібник для педагогічних працівників; студентів педагогічних вищих навчальних закладів / Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю.   – Вінниця, ДОВ “Вінниця”, 2002. – 116 с.
7. Коровець І.Є. Критерії ефективності використання мультимедійних засобів навчання в процесі трудової підготовки школярів / Коровець І.Є. // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : Зб.наук.пр. – Випуск 17 / Редкол.: І.А.Зязюн та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ „Вінниця”, 2008. – С.112-115.
8. Машбиц Е. И. Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения. / Е. И. Машбиц. – М. : Педагогика, 1998. – 192 с.

9.Мультимедия : учебное пособие / под. ред. А. И. Петренка. – М.: Бином, 1994. – 270с.
10.Ніколаєнко С. Освіта в інноваційному поступі суспільства // Фізика та астрономія в школі. – 2006. – № 3. – С. 20-22.
11. Основи інформаційних технологій навчання : посібник для вчителів / [Б. І. Машбиць, О. О. Гокунь, М. І. Жалдак та ін.] ; за ред. Ю. І. Машбиця / Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К. : ІЗМН, 1997. – 264 с.
12. Роберт И. Новые информационные технологии в обучении: дидактические проблемы, перспективы использования / Роберт И.   // Информатика и образование. – 1990. – №4. – С. 18
ДОДАТКИ
Додаток А розробка план конспекту уроку для учнів 7 класу з теми. Проектування орнаменту.


План – конспект заняття
Тема:  Проектування орнаменту.
Клас:7
Мета:
·                     навчити складати малюнок, використовуючи декілька однакових фрагментів малюнка;
·                     закріпити навики роботи з  командою Відображати/Повернуть.
·                     познайомити що вчаться із основними видами орнаменту, його символами і принципами композиційної |шикування|побудови
·                     розвивати пізнавальний інтерес, творчу активність учнів;
·                     розвивати навички роботи на комп'ютері, розвивати дружнє і ділове спілкування учнів в спільній роботі;
·                     виховувати інтерес до предмету, акуратність, уважність, дисциплінованість.
·                     формування національної самосвідомості.
Завдання |задачі|для учнів:
·                   повторити інструктаж з техніки безпеки;
·                     продовжити роботу по відпрацюванню умінь користуватися графічним редактором;
·                     формувати навички роботи за ПК, із програмовим продуктом Paint|;
·                     формувати уміння правильно і грамотно висловлювати свої думки;
·                     Розширення знань про орнамент і його види.
 Методи: бесіда, робота з роздавальним матеріалом, робота за ПК
Наочні посібники й додаткові матеріали: ПК, програмне забезпечення – графічний редактор Paint,  картки з питаннями, картки з орнаментом.
 Тип заняття: комбінований.
Хід заняття:
I. Організаційний момент.
Створення позитивного емоційного настрою учнів
Привітання,перевірка присутніх та готовності учнів до заняття
– Здрастуйте, |хлоп'ята| сідаєте. Отже, ми починаємо |зачинаємо|заняття. Скажіть, чим ми з|із| вами займалися на минулому занятті?
На минулому зайнятті ми працювали з графічним редактором Paint. Малювали малюнки, використовуючи об'єкти, розташовані на панелі інструментів.
– Вірно. Сьогодні ми продовжимо працювати з|із| графічним редактором. Тема нашого заняття “Проектування орнаменту”.
- Епіграфом нашого заняття стане прислів'я «Ремесло за плечима не висить» Що воно значить?
- Якщо щось вмієш робити|чинити|, то тобі це пригодитися.
- А ви б хотіли сьогодні самі спроектувати  орнамент? Тоді яка ж мета|ціль| нашого заняття?
- Створити проект орнаменту  на комп'ютері.
II. Розминка.
Клас ділиться на чотири команди, і визначають капітана команди.
1. Завдання: Шляхом перестановки букв потрібно скласти слова, що відносяться до інформатики. Всі букви мають бути використані. Пояснити сенс отриманого слова.
1.Група                
2.    2.Група

3.    3.Група

4.   Група

Авортсар
     Анроткев

 китсал

  Итнемуртсні

артілап
      ьцевіло

 Селькіп

  пивачлюроз

авирк
      Епслі
  кинтукотагаб

  ніялі

итянвірив 
       итавупургз

  нуоберти
 сорпроце

йелпсид  
        арутаівалк

Нітормо

  ксди

2 Завдання: Художник  малював сніговита , і час від часу фотографував його, аби зробити учбовий фотоальбом. Розташувавши фотографії в правильній послідовності, ви прочитаєте по буквах, якими вони підписані, назву одну з пунктів меню додатка Windows-Paint. Охарактеризуйте даний пункт меню.

III. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.
1. Фронтальне опитування.
Завдання|задавання|: Закінчи речення|речення|
1. Графічним редактором називається програма, призначена для:
- роботи з|із| графічним зображенням
2.У графічному редакторові основне вікно не містить|утримує| :
- лінійку.
3.Мінімальним об'єктом, використовуваним в графічному редакторові є|з'являється|:
- точка екрану (пік сель)
4. За допомогою графічного редактора Paint| можна:
- створювати і редагувати графічні зображення
5. За допомогою палітри вибираються :
основний колір|цвіт| (колір|цвіт| зображення) - лівою кнопкою миші
додатковий колір|цвіт| (колір|цвіт| фону) - правою кнопкою миші.
6. Аби|щоб| в графічному редакторові геометричні фігури виходили  правильними, треба при малюванні фігури утримувати клавішу:
-  Shift|
7. Інструментами в графічному редакторові є:
- олівець, кисть|пензель|, гумка|ластик|.
8. Яку функцію виконує кнопка Виділення довільної області на панелі інструментів:
- виділяє фрагменти малюнка по шляху ведення курсору по замкнутій  кривій лінії .
IV. Вивчення  теоретичного матеріалу.
- Сьогодні у нас незвичне заняття: давайте зробимо мандрівку в глиб віків. Сприятливі природні умови і м'який клімат сприяли тому, що тут дуже рано з'явилися|появлялися| перші поселення людини. Де є людина, там з'являються|появляються| предмети побуту.  У руках  умільців звичайні предмети побуту, одяг, начиння перетворювалися в казкові витвори мистецтва.
Орнамент – невід'ємна частка народного прикладного мистецтва.
Орнамент – візерунок, що складається з ритмічно впорядкованих елементів. Це повторення, чергування, варіювання одних і тих же зображень.
- Чи будь-який візерунок можна назвати|накликати| орнаментом?
- Ні, не кожен візерунок можна назвати|накликати| орнаментом. Візерунок, в якому відсутнє послідовне повторення однакових елементів, таким не є.
Мова|язик| орнаменту є самою стародавньою мовою|язиком|, що виникла задовго до писемності. Орнамент, візерунки, якими людина прикрашала свій побут, служили не тільки для краси|вроди|, але і несли в собі певну інформацію.
- Дайте визначення інформації.
- Інформація це знання і відомості, що одержують з|із| навколишнього світу.
- Назвіть|накликайте| види інформації.
- Графічна, текстова, звукова, числова.
Вишивка – основний вигляд|вид| народного образотворчого мистецтва слов'янського населення, який використовує орнамент.
- Де ще використовується орнамент?
- різьблення по дереву,| кераміка, ковроплетіння тощо|.
Орнаменти  вишивки, як правило, ділять на такі види:
Á                                    Геометричний
Á                                    Рослинний
Á                                    Тваринний
Á                                    Змішаний.
Рослинний орнамент – це впорядковане ритмічне зображення будь-якого рослинного мотиву.
Геометричний орнамент створюється за допомогою закономірного повторення, будь-якого абстрактного (лінійного) мотиву.
Тваринний орнамент -  називається орнамент, в композицію якого входить хоча би один низка чітко виражених|виказувати| тварин, птахів, комах.
У зооморфних мотивах більше всього поширені птахи. Тому що , птах один з найбільш поширених і улюблених|коханих| зображень народної творчості.
І це не випадково. Зображення птаха і у фольклорі і в орнаменті означають посередника між небом і землею. Вона була також наділена функціями оберегу| здоров'я жінки і її дітей.    У народному мистецтві пари птахів – символ кохання|любові| і щастя.
Павич – популярний мотив в вишивці. З|із| павичем в різних традиціях зв'язані мотиви достатку, родючості, безсмертя. Він вважається|лічить| символом мудрості із-за безлічі очей на хвості.
 Рослинні мотиви займають|позичають| центральне місце в  вишивці.
Калина – улюблений образ|зображення| в пісенному фольклорі , де вона часто іменується пестливо: «калинка», «калина рідна» і так далі .
Виноградна лоза грала велику роль в південній орнаментиці.
Розповсюдження вишивки таких рослин, як калина, мак, барвінок, пов'язана з їх чарівними властивостями, а також з|із| символікою сім'ї і шлюбу.
Найраніші за походженням-  геометричні мотиви.
У їх основі - геометричні фігури: квадрати, прямокутники, ромби, трикутники, розетки, що повторюються по полотну. Основу геометричного орнаменту складає ромби і квадрати (прості і перехрещені).
Геометричний орнамент в своїй стародавній основі був пов'язаний з космічною символікою, з|із| ідеєю родючості. Ромб, розділений на чотири частини|частки| з|із| чотирма крапками|точками|, - ідеограма засіяного поля, ромб з|із| тростинками – символ родючості, ромб з|із| гачками – оберіг . Ромб як символ сонця відомий повсюди.
V. Фізхвилинка.
Буратіно потягнувся
Раз - нагнувся
Два - нагнувся
Руки в сторони розвів
Ключик|джерело| видно|показний| не знайшов.
Аби|щоб| ключик|джерело| нам дістати
 На носочки треба  встати.
VI. Проблемо – пошукова робота. (Створення|створіння| орнаменту).
Зараз ви виконаєте невелику практичну роботу. На партах у вас лежать картки з орнаментом.
- Отже, |хлоп'ята| поглянете|подивитеся| уважно на орнамент. Чи є в нім елементи, що повторюються. Якщо ми використовуватимемо з|із| вами фрагменти орнаменту, то зможемо одержувати готовий орнамент? А що ж таке фрагмент?
 - Частина|частка|, шматочок чого-небудь
- Цілком вірно. Тлумачний словник дає таке визначення: фрагмент -| уривок, частина|частка| або уламок чого-небудь.
Фрагмент малюнка - це виділена область графічного зображення
- Для подальшої роботи нам потрібно пригадати головне правило, яке записане у ваших робочих листочках.
Давайте прочитаємо це правило:
1 - виділи об'єкт
2 - виконай над ним дію.
- Подумайте і скажіть, які дії можна виконувати над малюнком?
Малюнок можна копіювати, вставляти, змінювати розміри малюнка, тобто збільшувати або зменшувати, повертати, нахиляти, відображати.
Постановка завдання комп'ютерного експерименту: Вам належить створити повний орнамент, використовуючи фрагмент представленого в середовищі графічного редактора. Для успішної роботи спочатку визначите, до якого типа відноситься орнамент. Далі використовуючи операцію виділення, копіювання і вставки, поворотів і віддзеркалень створіть готовий орнамент.
VII. Комп'ютерний практикум (створення орнаменту). Через 10 хвилин зарядка для очей.
Найкращій орнамент буде роздрукований.
VIII. Постановка домашнього|хатнього| завдання|задавання|.
 Намалювати в зошиті свій орнамент, застосовуючи відомості, отримані|одержувати| на гуртку.
IX. Підведення підсумків заняття.
Можливо, пройде| декілька занять і хтось з|із| вас стане дизайнером, архітектором, модельєром, вам напевно|обов'язково| пригодиться уміння проектувати, творити і фантазувати. А ви чудово знаєте, що ремесло за плечима не висить!
Наше заняття підійшло до кінця. І мені б дуже хотілося дізнатися вашу думку про виконану|проробити| роботу.
          Що вам найбільше сподобалось, запам’яталось.

Немає коментарів:

Дописати коментар