ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ МУЛЬТИМЕДІА НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) посідають важливе місце в ході інформатизації суспільства, розвитку системи освіти і культу ри. Освітнє середовище є одним з об'єктів процесу інформатиза ції. За умов переходу України до сучасного інформаційного суспіль ства дедалі більш актуальним стає питання про інтеграцію інновацій них методик навчання, насамперед інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у тра диційну шкільну методику.
Важливим пріоритетом для покращення якості освіти є впровадження ІКТ, зокрема мультимедіа в навчальний процес.
З метою створення умов для застосування мультимедійних засобів навчання створюються спеціально обладнані аудиторії, класи та лабораторії. В яких встановлені комп’ютери з відповідним програмним забезпеченням, периферійними пристроями та акустичною системою.
Нині існує велика кількість ліцензійних програмно-педагогічних засобів (ППЗ), але вони не завжди адаптовані до використання на уроках, не завжди відповідають сучасним вимогам до навчання. Тому для проведення заняття в класі ІКТ вчитель не тільки планує структуру заняття, а створює відповідні мультимедійні засоби, які будуть застосовані на занятті. Для цього використовуються фрагменти з різноманітних навчальних програм, енциклопедій, моделей явищ та процесів, відеосюжети, скануються статичні матеріали.
Перш за все потрібно перевірити наявність графічних матеріалів у довідковій літературі, аудіо та відео матеріалів в шкільній медіатеці та мережі Internet. Програма MS Power Point призначена для створення і демонстрації презентацій, зокрема, для реалізації сценаріїв мультимедійних проектів у вигляді набору слайдів. Вона є складовою частиною пакету MS Office.
Можливості програми PowerPoint при створенні мультимедійних продуктів
Основне завдання методики викладання трудового навчання – створення та використання засобів навчання, що забезпечують досягнення педагогічних цілей. Це здійснюється за допомогою цілого комплексу засобів навчання. Найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття і запам’ятовується вона тим краще і міцніше, чим більше каналів було активізовано. К.Ушинський стверджував: “Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття – око, вухо, голос, чуття мускульних рухів і, навіть, якщо можливо нюх та смак, взяли участь в акті запам’ятовування... За такого дружного сприяння всіх органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам’ять”. Саме цим пояснюється роль мультимедійних засобів навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп’ютерів, якісних навчальних програм, розвинутих комп’ютерних систем навчання в діяльності сучасного закладу освіти. Пропонуємо значення окремих термінів:
мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію, мультиплікацію;
анімація – (від латинського “animation” – оживляю) - метод створення серії знімків, малюнків, кольорових плям, ляльок або силуетів у окремих фазах руху, за допомогою якого на екрані виникає враження оживлення мертвих форм уроку;
З метою підвищення ефективності навчально-пізнавальної діяльності учнів, пошуку раціональних методів і шляхів розв'язування завдань навчально-виховного процесу доцільно проведення в класі ІКТ уроків всіх типів (особливо уроків вивчення нового матеріалу, узагальнення та систематизації знань), за винятком уроку контролю знань. Для проведення уроків контролю знань доцільне використання стандартного комп’ютерного класу.
Створення і вибір мультимедійного супроводу навчального заняття, вирішення питання про місце і час їх використання, належить учителеві.
Дидактичні можливості та методичні варіанти застосування мультимедійних засобів навчання досить широкі та різноманітні. Вони можуть використовуватися в найрізноманітніших ситуаціях (перед вивченням чи після вивчення навчальної теми, на початку або наприкінці уроку, у поєднанні з іншими засобами навчання).
У різних ситуаціях мультимедійні засоби навчання можуть мати різні дидактичні функціональні призначення: служити опорою (слуховою, зоровою) для подальшого засвоєння учнями знань, ілюстрацією або засобом повторення та узагальнення навчального матеріалу, замінити традиційний посібник-книгу. У будь-якому випадку мультимедійний засіб навчання є основним або додатковим джерелом знань та уявлень.
Вчитель має врахувати конкретні умови навчальної роботи, вікові особливості дітей, рівень знань учнів, їхній життєвий досвід та технічні можливості обладнання класу ІКТ.
Мультимедійний супровід повинен містити багатий фактичний та ілюстративний матеріал, який може бути використаний у навчальних цілях, мати чітке дидактичне призначення, педагогічну спрямованість, адекватно відповідати навчальній програмі й легко активізуватися на комп’ютері.
Навчальна інформація, подана через мультимедійні засоби, не повинна містити наукових помилок. Спрощення допустиме лише в тій мірі, в якій воно не впливає на жодну із сутностей того, що описується. Система понять має подаватися на логічній, науковій основі. .
Одним із головних аспектів програми MS Power Point є застосу вання анімаційного ефекту. Використання анімації дає можливість більш діє во впливати на емоції учнів, що значно підвищує ефективність засвоєння навчального матеріалу. Ще одним чинником підвищення ефективності уроку є використання музичних творів. Музика може бути як окремим елементом дослідження, так і відіграва ти супровідну роль, як це було на запропонованому уроці. Саме за допомогою комп'ютерних технологій можна одночасно, не витрачаючи зайвого часу, де монструвати відео ряд та транслювати музику. Раніше використання такого прийому вимагало від учи теля значного напруження, бо треба було вмикати два пристрої; синхронності, як правило досягати не вдавалося, що призводило до зниження емоційного впливу, або ж доводилося залучати учня, що також не сприяло покращенню засвоєння матеріалу.
Іще одним позитивним моментом є те, що демон страційна дошка дає можливість працювати над стру ктурою тексту, виражальними особливостями мови учням усього класу. Водночас слід відзначити, що використання кольорових маркерів дозволяє акуратно й, разом із цим, дуже чітко виділити потрібне слово, сло восполучення, речення чи абзац із запропонованого те ксту, що сприяє концентрації уваги на досліджувано му об'єкті. Така ж робота з текстом, уміщеним у підру чнику, записаному на звичайній дошці чи в зошиті є менш ефективною, бо неможливо зосередити увагу класу на конкретній частині тексту, а це призводить до зниження рівня засвоєння знань.
Ще одним, на наш погляд, позитивним момен том є те, що якість ілюстративного матеріалу, який використовується завдяки наявності демонстрацій ної дошки, набагато вищий, ніж той, що демонстру ється через монітор чи з екрана телевізора. Зобра ження, по-перше, значно більше за розміром, а, по-друге, зберігає природні кольори.
Отже, усі вищенаведені факти дають зрозуміти, що завдяки можливостям програми PowerPoint урок набуває сучасного вигляду, підвищується його ефективність, емоційність, образність, що є за порукою більш якісного навчання. Також важливим є те, що в учня зростає зацікавленість до навчання.
На уроках де використовується презентація розроблена засобами програми MS Power Point вчителеві вже не потрібно писа ти завдання чи речення, над якими працюють учні на уроці. Увесь матеріал у заданій послідовності з’являється на сенсорній дошці, учителеві треба тільки керувати цим процесом.
Використання ППЗ на уроках трудового навчання
Педагогічний програмний засіб «Бібліотека електронних наочностей. Трудове навчання, 5-9 класи» є складовою системи засобів навчання і не виключає застосування інших засобів навчання, доповнюючи їх і надаючи учителю нові можливості.
Даний курс включає в себе ілюстрований підручник, великий набір інтерактивних моделей, журнал обліку роботи учнів, питання, тести та завдання. ППЗ буде корисним як вчителям, так і учням загальноосвітніх навчальних закладів, ліцеїв, гімназій тощо.
Застосування всіх видів інтерактивних, аудіовізуальних і екранно-звукових засобів навчання спрямовано на підвищення позитивної мотивації учнів до вивчення даного курсу. Це веде до посилення пізнавальної діяльності учнів, розвитку їх мислення, формуванню активної позиції особистості в сучасному інформатизованому суспільстві. Засоби інформаційних технологій дозволяють скоротити час на отримання нових знань, зроблять даний процес бажаним і цікавим. Використання ППЗ забезпечує розвиток творчих здібностей учнів і бажання займатися самостійною роботою.
ППЗ „Бібліотека електронних наочностей. Трудове навчання, 5-9 класи” - це електронне видання, що містить:
- набір мультимедійних компонентів – текстів, малюнків, фотографій, анімацій, відеофрагментів та тестових завдань до усіх тем з курсу трудового навчання, які вивчаються у 5-9 класах;
- програвач мультимедійних компонентів;
- простий у використанні конструктор, що дозволяє вчителю сформувати набори необхідних наглядних матеріалів для окремого уроку.
ППЗ „Бібліотека електронних наочностей. Трудове навчання, 5-9 класи” забезпечує:
- проведення уроку за готовим сценарієм;
- формування вчителем власного уроку, використовуючи стандартний набір базових елементів ППЗ;
- імпортування окремих базових елементів до обраного уроку;
- експортування окремих базових елементів з ППЗ;
- імпортування та експортування уроків створених вчителем за допомогою конструктора уроків;
- перегляд наборів елементів ППЗ
- обробка результатів роботи учнів з ППЗ у локальній мережі
- можливість збереження результатів індивідуальної та групової роботи учнів на сервері.
Одним з модулів ППЗ є програмний модуль „Уроки” – де запропоновано розробником уроки до даного курсу. При цьому викладення навчального матеріалу побудовано таким чином, щоб користувач мав змогу бачити структуру всього уроку, прискорити або уповільнити вивчення, повторити вивчення будь-якої частини уроку. ППЗ зберігає час учнів, яке він марнує на рутинні операції по пошуку навчального матеріалу, на повторення забутих понять чи ознайомленням з невідомими поняттями. Все це стає можливим завдяки довідкової інформації ППЗ. Кожний урок закінчується практичними або контрольними завданнями, тестами.
Даний ППЗ може бути використаний учителем:
для підготовки та проведення уроку;
для створення власних уроків і редагування існуючих;
для проведення тестового контролю знань;
для проведення індивідуальних і факультативних занять.
Даний ППЗ містить ілюстративні матеріали, подані у формі статичних зображень, відеоматеріалів та імітаційних моделей. Текстові матеріали подані як у формі друкованих, так і озвучених текстів, синхронізованих із зображенням.
ППЗ має широкий спектр демонстраційних можливостей:
анімація процесів, які складно або й неможливо спостерігати у природному середовищі;
мультиплікація технологічних процесів та явищ;
збільшення або зменшення зображень, їх переміщення, зміна напрямку спостереження тощо.
Рис.1 Динамічні зображення (анімація, відеофрагменти) що супроводжуються дикторським текстом, доцільно використовувати на етапі актуалізації опорних знань
Разом з цим, ППЗ надає можливості для індивідуалізації та диференціації навчання, контролю та самоконтролю рівня навчальних досягнень учнів. Він має інформаційно-довідкову систему для самостійного пошуку учнем необхідної інформації та систему діалогового режиму.
Розглянемо алгоритм створення створення нового уроку в межах ППЗ «Бібліотека електронних наочностей. Трудове навчання, 5-9 класи».
Для створення нового уроку необхідно на панелі роботи з поточним уроком у полі „Урок” потрібно ввести назву файлу нового уроку і натиснути кнопку . Буде створено копію поточного уроку, яку можна редагувати, починаючи з назви уроку і закінчуючи складом його базових елементів.
Для додавання певного базового елементу до уроку необхідно перейти до потрібного розділу ППЗ і обрати мишкою базовий елемент. Базовий елемент автоматично додається в обраний кадр поточного уроку.
Для переміщення базових елементів уроку, щоб потрібну послідовність подання навчального матеріалу на уроці, використовуються такі кнопки: . Натисканням на ту чи іншу кнопку користувач переміщує обраний елемент відповідно на один кадр вліво чи вправо.
Щоб вилучити обраний базовий елемент з уроку використовується кнопка .
Для збереження зміни в поточному уроці, необхідно натиснути кнопку .
Файл автоматично зберігається в папці C:\Program Files\Karvali\Work_5_9_visual_manual\Trud_5_9\data\lessons, йому надається ім’я lessonsN.chl, де N – номер наступного збереженого у папці уроку (N формується програмою автоматично). Інформація про сформовані уроки та їх назви постійно оновлюється у файлі lessons.xml у папці C:\Program Files\Karvali\Work_5_9_visual_manual\Trud_5_9\data.
Переглянути поточний урок, необхідно натиснути кнопку дозволяє кнопка на панелі роботи з поточним уроком.
Рис.3 Вікно перегляду уроку
Для створення нового звукового файлу необхідно виконати наступні дії:
нажати на кнопку
з’явиться вікно “Модуль для запису звуку”
Рис.4 Вікно «Модуль для запису звуку»
нажати на кнопку „Записати фрагмент”, для запису звуку;
для закінчення запису, необхідно вибрати кнопку „Зупинити запис”.
Рис.5 Вікно Збереження звукового файлу
Файл автоматично зберігається у поточній папці ППЗ.
для прослуховування записаного файлу нажати кнопку „Прослухати запис”;
для виходу з модулю „Запис звукового фрагменту”, нажати на кнопку у верхньому правому куті вікна.
Панель переліку існуючих в програмі уроків дозволяє здійснювати навігацію між розробками уроків до курсу трудового навчання у 5-9 класах, які відповідають діючій програмі з даного предмету.
Рис.6 Панель переліку існуючих в програмі уроків
Інші базові елементи головного вікна ППЗ у режимі „Урок” працюють аналогічно відповідних елементів режиму „Конструктор”.
У робочій області відображаються усі базові елементи, які містяться в обраному розділі
Рис.7 Робоча область панелі переліку існуючих в програмі уроків
У робочій області відображаються лише ті базові елементи обраного розділу, які входять в стандартний комплект поставки.
Для перегляду уроків можна використовувати не лише основну програму, але й додатковий її модуль „Програвач уроків”.
„Програвач уроків” можна запустити за допомогою кнопки «Пуск»: „Пуск → Програми → Karvali → ППЗ Бібліотека електронних наочностей. Трудове навчання, 5-9 класи → Програвач уроків”. Також її можна запустити з папки, де розміщена основна програма, обравши файл „Viewer1.exe”.
В полі „Вкажіть розташування уроку” необхідно ввести шлях і назву файлу уроку, який буде переглядатися. Також можна скористатися кнопкою „Огляд”, щоб обрати потрібний файл уроку в стандартному вікні відкриття файлів.
Для того, щоб при наступному запуску програми урок завантажувався автоматично, потрібно поставити відмітку у полі „Зберегти місце розташування уроку”.
Потім потрібно натиснути кнопку „Так”, щоб розпочати перегляд уроку (або „Ні”, щоб відмовитися від перегляду уроку).
З'явиться вікно, аналогічне вікну перегляду уроку основної програми (рис.8):
Рис.8 Вікно перегляду уроку основної програми
Кнопка дозволяє викликати вікно вибору розташування уроку, щоб завантажити в „Програвач уроку” інший урок.
Найбільш ефективним для людського сприйняття вважається використання в мультимедіа-презентації аудіовізуальної інформації, коли людина чує і бачить одночасно. Крім того, важливою частиною мультимедійної презентації є інтерактивність, взаємодія з користувачем. Презентацію можна записати на різні носії інформації: CD і DVD диски. Проглянути презентацію можна на моніторі комп'ютера або екрані телевізора. Мультимедійні презентації знаходять все більш широке застосування в бізнесі.
Немає коментарів:
Дописати коментар